بهترین حالت برای نزدیک شدن انسان به خداوند چه زمانی است ؟

دعایی که امروز در سایت اذکار و دعاهای مجرب قرآنی اهنوس ohnoos.com برای شما عزیزان قرار دادیم بهترین حالت برای نزدیک شدن انسان به خداوند چه زمانی است ؟ می باشد . در ادامه مطلب همراه باشید . با آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی شما عزیزان . التماس دعا از تک تک شما سروران و بزرگان

بهترین حالت برای نزدیک شدن انسان به خداوند چه زمانی است ؟
بهترین حالت برای نزدیک شدن انسان به خداوند چه زمانی است ؟

بهترین حالت برای نزدیک شدن انسان به خداوند چه زمانی است ؟,نماز نزدیکترین حالت انسان با خدای بزرگ,چگونه می توانیم به خدا نزدیک شویم ؟,در سجده نماز کدام دعا را بخوانیم ؟,چرا انسان آفریده شده است ؟,چگونه به خداوند نزدیک شویم ؟,اطاعت از خداوند با عبادت و بندگی خدا,حرکت انسان با میل و اراده خداوند برای پیشرفت,دعا برای امور دنیوی در سجده های نمازهای واجب

بهترین حالت برای نزدیک شدن انسان به خداوند چه زمانی است ؟

 بسم الله الرحمن الرحیم

 شاید این سؤال را خیلی از خودمان پرسیده باشیم که: آخر ما برای چه آفریده شدیم؟ جواب‌های زیادی به این سؤال داده شده اما بهترین جواب،‌ همان است که آفریننده‌ی انسان‌ها (خداوند متعال) فرمود:

«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏ [ذاریات/56]

و من جن و انس را نیافریدم مگر براى اینكه عبادتم كنند» و در سایه‌ی همین عبادت است که به تکامل می‌رسیم و تكامل انسان در «قرب الهى» است.

 اینکه در این آیه کریمه فرمود:

«ما… الاّ…»

در ادبیات عرب مى‌گویند اگر استثنا (الاّ) بعد از نفى (ما) بیاید افاده «حصر» مى‌كند و با توجه به این قاعده، از این آیه شریفه استفاده مى‌شود كه تنها راه رسیدن به هدفى كه خداوند از خلقت ما منظور داشته است، عبادت و بندگی اوست.

 عبادت یعنى انسان همه كارها و رفتارهاى اختیارى خود را برای اطاعت خداوند٬ رضاى او و «قربةً الى اللّه» انجام دهد.

 اگر انسان می‌خواهد براى دریافت بالاترین فیض وجود، شایستگى پیدا کند تنها راهش این است كه فقط گوش به فرمان خدا باشد و براساس میل و اراده او حركت كند.

 بهترین حالت بندگی انسان نماز است و نماز یک کارخانه آدم سازی است؛ یعنی مثل بچه‌ای که شیرِ مادر می‌خورد، همه ویتامین‌هایی که بدنش می‌خواهد، خدا در این شیر جاسازی کرده، نماز هم روح و شخصیت انسان را به نیکوترین وجه٬‌ می‌سازد.

 بهترین حالت نماز هم سجده است؛ سجده در مقابل خداوند نیز به این معنا است که در مقابل او به خاک می افتیم و کوچکی خود را در مقابل او اقرار می‌کنیم به اين که خداوندا تو از همه کس و همه چیز بالاتر هستی، پس می‌توان این حالت را بهترین حالت انسان برای بندگی خداوند دانست.
 در روایت داریم پیامبر صلی الله علیه و آله به یکی از اصحاب خود فرمود:

«عَلَیْكَ بِالسُّجُودِ فَاِنَّهُ اَقْرَبُ مَا یَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا كَانَ سَاجِداً وَ مَا مِنْ عَبْدٍ سَجَدَ للهَ سَجْدَةً إِلَّا كَتَبَ اللهُ لَهُ بِهَا حَسَنَةً وَمَحَا عَنْهُ بِهَا سِیئَةً وَ رَفَعَ لَهُ بِهَا دَرَجَةً بَاهِى بِهِ مَلَائِكَته [1]

بر تو باد سجده به درگاه الهی چرا که نزدیکترین حالت بنده به پرودگارش است زمانی است در حال سجده است و بنده‌ای نیست که یک سجده برای خداوند بجای آورد مگر آنکه خداوند برای او به خاطر این سجده حسنه‌ای می‌نویسد و یک گناه از او محو می‌کند و یک درجه برای او بالا می‌برد و بخاطر این بنده، بر ملائکه‌اش مباهات می‌کند.

  در سجده٬‌ دعا فراموش نشود 

 امام صادق علیه السلام ما را به دعای در سجده فرا می‌خواند و به یکی یاران خود می‌فرماید:

أَقْرَبُ مَا یَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا دَعَا رَبَّهُ وَ هُوَ سَاجِدٌ فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ تَقُولُ إِذَا سَجَدْتَ قُلْتُ عَلِّمْنِی جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقُولُ قَالَ قُلْ یَا رَبَّ الْأَرْبَابِ وَ یَا مَلِكَ الْمُلُوكِ وَ یَا سَیِّدَ السَّادَاتِ وَ یَا جَبَّارَ الْجَبَابِرَةِ وَ یَا إِلَهَ الْآلِهَةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی كَذَا وَ كَذَا ثُمَّ قُلْ فَإِنِّی عَبْدُكَ نَاصِیَتِی فِی قَبْضَتِكَ ثُمَّ ادْعُ بِمَا شِئْتَ وَ اسْأَلْهُ فَإِنَّهُ جَوَادٌ وَ لَا یَتَعَاظَمُهُ شَیْ‏ء [2]

نزدیكترین لحظه تقرّب آن لحظه‏‌اى است كه انسان در حال سجده باشد و خدا را بخواند. تو در سجده‏‌هایت چه مى‌‏گوئى؟ من گفتم: قربانت شوم. شما به من تعلیم دهید. امام علیه السلام فرمود: در حال سجده بگو:

« یَا رَبَّ الْأَرْبَابِ وَ یَا مَلِكَ الْمُلُوكِ وَ یَا سَیِّدَ السَّادَاتِ وَ یَا جَبَّارَ الْجَبَابِرَةِ وَ یَا إِلَهَ الْآلِهَةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی…»

سپس هر چه مى‌‏خواهى درخواست كن كه خدا، جواد و بخشنده است و هیچ درخواستى در نظر او بزرگ نمى‏‌آید». [3]

دعا برای امور دنیوی در سجده‌ی نماز واجب

 شخصی به نام عبدالله بن هلال می‌گوید: به ابو عبد اللَّه صادق (علیه السلام) شكایت بردم كه شیرازه‌ی كارمان از هم گسیخت و دار و ندارمان از كف رفت، آن حضرت فرمود: در حال سجده دعا كن كه نزدیكترین حالت تقرب با خدا، حالت سجده و خاكسارى است. من گفتم: آیا روا است كه در نماز فریضه دعا كنم و حاجت دنیوى بخواهم؟ امام علیه السلام فرمود: بلى. رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز براى امور دنیا در نمازهاى فریضه دعا كرده است [4]

صلوات بر پیامبر صلی‌الله علیه و آله در حال رکوع یا سجده

 عبد‌الله بن سلیمان می‌گوید: «از امام صادق علیه السلام سؤال کردم از كسى در حال ركوع و یا در حال سجده رسول خدا صلی الله علیه و آله را یاد آورد، در همان حالت بر ایشان صلوات بفرستد؟
 ابو عبد الله علیه السلام فرمود: بلى. صلوات بر رسول خدا نیز یادآور تكبیر و تسبیح خدا است.
 هر صلواتى ده برابر مى‌‏شود و هیجده فرشته به سوى آن مى‌‏شتابند تا كدام یك آن را به عرض رسول خدا برسانند».[5]

 آری! در حال سجده است که بالاترین عضو انسان؛‌ که پیشانی اوست در مقابل رب‌العالمین؛ بر پست‌ترین شی‌ء یعنی خاک فرود می‌آید و این بالاترین عزت انسان است.

 امام علی علیه السلام در مناجات خود با خداوند عرض می‌کند:‌

« إِلَهِی كَفَى بِی عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِی رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِی كَمَا تُحِب [6]

خدایا این عزت برای من کافی است که بنده‌ی تو باشم و این افتخار مرا کافی است که تو پروردگارم باشی تو آنچنانی که من دوست دارم پس قرار ده مرا چنانکه دوست داری»

 منابع:

 [1]. مستدرک الوسائل٬ ج4 ٬ 475 و 476
 [2]. اصول كافی، ج‏3، ص323
 [3]. در مورد جواز فارسی یا عربی دعا در سجده باید به فتوای مرجع تقلید مراجعه کرد
 [4]. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ هِلَالٍ قَالَ شَكَوْتُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام تَفَرُّقَ أَمْوَالِنَا وَ مَا دَخَلَ عَلَیْنَا فَقَالَ عَلَیْكَ بِالدُّعَاءِ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ فَإِنَّ أَقْرَبَ مَا یَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ قَالَ قُلْتُ فَأَدْعُو فِی الْفَرِیضَةِ وَ أُسَمِّی حَاجَتِی فَقَالَ نَعَمْ قَدْ فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ الله صلی الیه علیه و آله فَدَعَا عَلَى قَوْمٍ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ فَعَلَهُ عَلِیٌّ علیه السلام بَعْدَه «اصول كافی، ج‏3، ص324»
 [5]. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَال سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ یَذْكُرُ النَّبِیَّ صلی‌الله علیه و آله وَ هُوَ فِی الصَّلَاةِ الْمَكْتُوبَةِ إِمَّا رَاكِعاً وَ إِمَّا سَاجِداً فَیُصَلِّی عَلَیْهِ وَ هُوَ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ فَقَالَ نَعَمْ إِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى نَبِیِّ اللَّهِ صلی‌الله علیه و آله كَهَیْئَةِ التَّكْبِیرِ وَ التَّسْبِیحِ وَ هِیَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ یَبْتَدِرُهَا ثَمَانِیَةَ عَشَرَ مَلَكاً أَیُّهُمْ یُبَلِّغُهَا إِیَّاه‌ «اصول كافی، ج‏3، ص 322»
 [6]. بحار الأنوار، ج‏74، ص 402

*********************************************************

گردآوری و تنظیم : سایت اهنوس (مرجع ذکر و دعاهای مجرب قرآنی)

بیشتر بخوانید  متن کامل دعای کمیل با معنی برای حاجات و گشایش

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =